Jest to scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów III etapu edukacyjnego, który zawiera szereg ciekawych gier i zabaw doskonalących celność rzutu z wykorzystaniem: gazet, kręgli, piłeczek tenisowych Autor: Agnieszka Szczepańska
Temat: GRY I ZABAWY RZUTNE NA ODLEGŁOŚĆ I DO CELU
CELE LEKCJI : POZNAWCZY : · Opanowanie umiejętności rzutu na odległość i do celu przyborami o różnej wielkości i wadze · Poznanie gier i zabaw doskonalących celność rzutu KSZTAŁCĄCY : · Kształtowanie siły, zwinności, gibkości oraz koordynacji ruchowej podczas rzutu · Wzmacnianie mięśni ramion, nóg i tułowia WYCHOWAWCZY : · Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas ćwiczeń rzutowych WIADOMOŚCI : · Znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas rzutu METODY : · Zabawowa, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła FORMY : · Grupowa, strumieniowa, frontalna MIEJSCE : · Sala gimnastyczna LICZBA ĆWICZĄCYCH : · 17 dziewcząt – kl. III h CZAS TRWANIA : · 45 min. POMOCE :
· woreczki, piłki tenisowe, gazety, szarfy, obręcze, pachołki, materace, kręgle, piłki lekarskie
OGNIWA LEKCJI
|
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE LEKCJI
|
NAZWA I OPIS ĆWICZEŃ, ZABAW,GIER
|
CZAS
|
1.Część wstępno-przygotowawcza
|
1.Czynności organizacyjno- porządkowe
3.Ćwiczenia kształtujące mięśnie ramion, tułowia, nóg (rozgrzewka)
|
1. Zbiórka w dwuszeregu 2. Przywitanie 3. Sprawdzenie obecności i przygotowania ćwiczących 4. Kontrola stroju, miejsca ćwiczeń, stanu przyborów i sprzętu 5. Przedstawienie i uzasadnienie celów lekcji 6. Zabawa ożywiająca „ Zbieranie piłek na czas „ , „Bombardowanie”
Ćwiczący pobierają woreczki (jeden dla każdego)
7.Ćwiczenia indywidualne: - ramion: podrzuty woreczkiem oburącz, jednorącz, podrzut i klaśnięcia, podrzuty z przysiadami, podrzuty z obrotem, podrzuty z siadem płaskim itp. - nóg: woreczek kładziemy na stopie i podrzut, woreczek chwytamy stopami-podskok i chwytamy w ręce z przodu, to samo tylko wyrzucamy z tyłu -szyi: woreczek kładziemy na głowie-patrzymy w prawo i w lewo, podskoki z woreczkiem, wyskok i złapać woreczek, „jaskółka” z woreczkiem na głowie - tułowia w pł. st.: woreczek trzymamy za plecami-podrzut i chwytamy z przodu, woreczek trzymamy na wysokości pasa-opuszczamy i łapiemy zanim spadnie na ziemię - obręczy biodrowej: leżenie tyłem o nogach ugiętych- kładziemy woreczek na brzuchu-podnoszenie i opuszczanie bioder, biodra uniesione i przekładamy woreczek pod plecami -skocznościowe: podskoki, przeskoki obunóż, jednonóż, przodem, tyłem, bokiem
Ćwiczący dobierają się w pary i pobierają piłeczki tenisowe( jedna dla każdego)
-tułowia w pł. st. i zł.: uczniowie stoją na przeciwko siebie w odległości 1 kroka - ręce w bok i przekazują sobie piłeczki, uczniowie stoją tyłem do siebie w rozkroku – podają sobie piłeczki górą i dołem, to samo tylko podają sobie piłeczki przez prawe i lewe ramię. -zręcznościowe: rzuty do partnera dwiema piłkami, żonglerka dwiema piłkami
|
20 min
|
2. Część główna
|
4. Przygotowanie do realizacji zadań
5. Gry i zabawy rzutne wzmacniające mięśnie ramion
|
8. Podział na zespoły, pobranie pomocy, wyjaśnienie poszczególnych zadań (zabaw)
9.Przerzucanka na czas. Ćwiczący w ciągu 10s rzucają piłkami papierowymi na pole przeciwnika. Po zatrzymaniu czasu liczymy ilość piłek na każdym polu. Wygrywa drużyna, która ma na swoim polu mniej piłek. 10.Tunel. Na sygnał ćwiczący z jednej drużyny przebiegają przez tunel, a ćwiczący z drugiej drużyny starają się trafić piłkami w przebiegających. 11.Wyścig rzędów z celowaniem. Ćwiczący obiegają chorągiewkę, wykonują przewrót w przód i rzut papierową kulą do obręczy zawieszonej na drabince. 12. Kto szybciej i celniej. W odległości 5 m od linii startowej znajduje się piłka lekarska. Na sygnał ćwiczący biegnie do piłki i rzuca nią w materac z linii za 1 pkt. Jeżeli rzut jest celny wykonuje rzut z linii za 2 pkt. Wygrywa zespół, który zgromadził więcej punktów i szybciej wykonał zadanie. 13.Wędrujące piłki.( zabawa dodatkowa, przeprowadzona gdy zostanie czasu ) Ćwiczący podzieleni na dwie grupy otrzymują po dwie piłki siatkowe. Na sygnał przerzucają piłki tak długo aż wszystkie znajdą się na jednej połowie boiska. Wygrywa drużyna, która umieści wszystkie piłki na polu przeciwnika.
|
20 min
|
3. Część końcowa
|
6. Ćwiczenia uspokajające
|
Ćwiczący dobierają się w pary.
14 . Rozluźnienie ramion. Jedna osoba wykonuje leżenie tyłem, druga unosi ramię partnera w górę i rozluźnia je przez wstrząśnięcie. Zmiana ćwiczących.
15. Zbiórka. 16. Omówienie lekcji. 17. Ocena aktywności uczniów. 18. Pożegnanie.
|
5 min
| |